Zondag 17 juni Amstelveen 92 km, 85 hoogte

De cirkel is weer rond. Om kwart over zeven opgestaan, ontbijtje en om half negen al op pad. In het begin nog zonnig, maar al snel bewolkter.
En helaas ook veel zij-/tegenwind. Kris kras door dorpjes met hier en daar een flinke omweg. Ook een paar keer een bordje gemist. Nee, geef mij maar gewoon een gps-track. 10 keer makkelijker.
Na 15 km bij een hotel/restaurant koffie gedronken. Tegen 11 weten we eindelijk ergens koffie met vlaai te scoren. Er is toch veel dicht en er zijn ook weinig mensen op straat. Lunch bij de Strabrechtse heide en uiteindelijk via een kanaal midden in Eindhoven uitgekomen. Kaartjes gekocht en zo de trein in. Een uurtje later staan we dan op Bijlmer-Arena voor het laatste stukje fietsen. Het is uiteindelijk 1373 km geworden. Een gemiddelde van 85km per fietsdag.
3 lekke banden, 1 jeugdherberg, 1 dag echt in de regen gefietst. 3 keer s’Avonds een bui. En verder lekker weer met een goede temperatuur. Nee, volgens mij hebben we niets te klagen😀

Zaterdag 16 juni Melick 75km, 173 hoogte

Vandaag “rustdag”. Dus uitslapen. Marga was om 6:30 al wakker en was maar van lezen. Om 7:30 opgestaan. Besjes verzamelen en eten. Kopje koffie en dan vervolgens de spullen pakken voor een stukke fietsen. Als ik de fietsen pak blijk ik voor de 3e keer deze vakantie een lekke band te hebben. Dit keer de voorband. Gaatje is snel gevonden en geplakt. NNJO8916We keuvelen nog wat met een paar mensen en betalen vast bij de eigenaar. Om 11:00 zitten we op de fiets. Bij de bakker in het dorp halen we weer brood en vervolgens gaan we op zoek naar koffie met rijstevlaai. Dat valt nog niet mee. Restaurantjes dicht of een hele lange rij bij de bakker waar we dan weer niet op willen wachten. In Echt kunnen we wel koffie krijgen bij een restaurant maar alleen met appelgebak. De koffie hebben we genomen en bij de bakker hebben we twee vruchtenvlaaitjes gehaald die we buiten het dorp op een bankje opgegeten.
We fietsen op de bonnefooi verder richting het zuiden. Leuke omgeving, glooiend en langs riviertjes. Tegen enen eten we bij een rustpuntje.P1000873
Daarna verder door Duitsland en vervolgens weer terug richting Melick. In het dorp fietsen we eerst langs de aspergeboer, maar die is al dicht. Dan halen we maar “gewoon” pasta bij de super.
Het is de hele dag zonnig geweest met soms wat dikke wolken, maar terug op de camping begint het toch even te spetteren en we zetten het luifeltje maar weer op. Het regent dan echt even 10 minuten en daarna is het weer droog. Ondertussen thee en douchen. De eigenaar is inmiddels ook weer in de kersenboom geklommen dus die liggen er ook weer in overvloed bij het afwashok. Zelf even bessen plukken voor door de kwark.LJCV8246
Na het eten krantje lezen en koffie drinken. En de route even uitzoeken voor morgen. Via knooppunten naar Eindhoven en dan met de trein naar huis.

Vrijdag 15 juni Melick 102km, 224 hoogte

Vanochtend nog even ontbeten voor het hutje. Toen we bijna klaar waren kwamen er 2 schoonmakers om de hutjes weer schoon en klaar te maken voor de verhuur.
Vanaf de camping weer over rustige fietspaden langs de Rur. Het werd wel steeds drukker met mensen die met de hond liepen. Je hebt het gevoel alsof je toch door een afgelegen gebied fietst en daar kom je die hondenbezitters zelden tegen. In werkelijkheid fiets je dus op een relatief smalle strook door de drukke stedelijke bebouwing. Dat voelt een beetje vreemd maar is dus ook prettig. Je merkt (bijna) niets van de verstedelijking. Je gaat alleen vaak onder (snel)wegen door. Omdat de route je tussen de plaatsen doorleidt was het even zoeken naar koffie. Even eigenwijs van de route af. En dan kom je weer bij een bakker met koffie. We nemen er vandaag de aardbeienplunder bij 😀.
In het begin nog een paar (heftige) klimmetjes soms zelfs 14%, maar daarna wordt het snel vlakker. We halen vandaag zelfs voor het eerst de 50km vóór 12 uur. Scheelde maar 15 seconden, maar toch.P1000869
Lunch ergens in het veld en daarna weer verder. We doen op tijd boodschappen omdat er verder weinig winkels zijn en nemen nog maar een koffie. Dan nog het laatste stukje. Als we bij de geplande camping aankomen (net voor de Nederlandse grens) valt die toch een beetje tegen en we besluiten maar door te fietsen. Het is nog redelijk vroeg en het fietsen gaat soepel. We komen uiteindelijk op een boerencamping terecht in Melick. Een mooie plek met ruime plaatsen en net sanitair. Het is een kleinschalige bessenkwekerij en overal op de camping staan blauwebessen struiken die je gewoon mag plukken. Er staan ook kersenbomen dus die kan je ook in overvloed eten. Eerst maar even tent opzetten en douchen. En de riem smeren die weer verschrikkelijk piept. Daarna een maaltje bessen plukken voor door de yoghurt. Na het eten lopen we nog een rondje door het dorp.
Morgen blijven we hier staan en fietsen waarschijnlijk richting zuid-Limburg voor koffie met vlaai😀. Zondag fietsen we dan naar Eindhoven en nemen daarvandaan de trein naar huis.

Donderdag 14 juni Heimbach 95km, 758 hoogte

Het was maar goed dat we gister nog een ommetje rond de camping gemaakt hadden, want vanochtend was het hartstikke mistig toen we opstonden. De tent en luifel drijfnat. Gelukkig brak na een tijdje toch de zon er doorheen zodat de ergste kou er af was.
Beneden in het dorp eerst nog even we brood gehaald en toen weer op stap. Het landschap is wat opener dan gister; we fietsen niet meer door zo’n diepe kloof. Daardoor kan je ook wat verder van je af kijken. Na 15 km vinden we in een dorp (na enig zoeken en eigenlijk opgegeven) weer een Edeka waar we koffie mét nemen. Het eerste deel is vandaag klimmen tot het hoogste punt van de route: 577m daarna wordt het pas echt leuk: veel onverhard en veel wind mee en naar beneden. Het betere Amerika gevoel. Met daarbij ook een mooi en afwisselend landschap. We lunchen ergens op een bankje in het bos.

Daarna komen we bij de Ruhr. Eerste stuk is een stuwmeer wat weer een heel ander beeld geeft. Het slingert heel erg heen en weer. Bij de stuwdam drinken we nog een kop koffie voordat we aan de laatste 16 km beginnen. We moeten nog 1 keer flink omhoog (en naar beneden) voordat we in Heimbach zijn. De Edeka is snel gevonden waarna we naar de camping rijden. Het is de hele dag zonnig/half bewolkt geweest maar wel fris. In de laatste km begont het echter toch te spetten. Na het inschrijven zoeken we snel een plaatsje op het eind van het campingterrein, naast 2 lege trekkershutten. We zet snel de buitentent op en zetten de tassen zolang onder het luifeltje van een trekkershut. Het begint echter harder te regenen. We besluiten maar even te wachten met de binnentent en de slaapzakken e.d. Bij de trekkershut staan ook stoelen onder de luifel dus we gaan daar maar zitten. Eerst thee, douchen en dan ook maar eten koken.

Volgens buienradar wordt het pas rond 20:00 droog. Na het eten en de afwas is dat ook zo, dus we ruimen de tent in. We lopen nog een rondje over de camping. Het trekkersdeel is wel aardig, maar het vaste staanders deel is de bekende graf-bende. Aanbouw aan aanbouw aan aanbouw. Het één nog verrotter dan het ander.
De koffie drinken we nog lekker onder de luifel van de trekkershut. Wel zo makkelijk. Morgen kijken of we Nederland kunnen halen.

Woensdag 13 juni Gerolstein 80km, 763 hoogte

Vanochtend droog en een beetje zon. Onze buurman was helemaal blij; hij was meer een mooi weer fietser. Eerst weer terug langs de Moezel naar het punt waar we gister waren afgeslagen en vervolgens het Kylldal in. Mooi en rustig fietsen over vrijliggende fietspaden. P1000856In het eerste dorp meteen bij een konditorei koffie met lekkers gegeten. Het zonnetje is inmiddels weer weg en het ziet er weer bekend dreigend uit: fris en af en toe een spatje. Maar het blijft de hele dag droog. Mooi dal, leuk fietsen. Op een gegeven moment is het fietspad afgezet met een bordje erbij wegens onweerschade. P1000859We fietsen toch door (hadden een paar tegenliggers aangeraden). Een paar km verderop liggen wat rotsen op het fietspad. Slingeren we makkelijk tussendoor. Was dat alles? Nee dus. 1 km verder ligt het fietspad over een afstand van 200m bezaaid met rotsblokken. We tillen/duwen de fietsen er 1 voor 1 overheen. P1000858Even verder ligt er ook nog een boom over de weg. Zo zie je wat watergeweld kan doen. Het heeft hier de afgelopen dagen flink geonweerd/geregend.
Een stuk verder is het weer afgezet en is er wél een omleidingsroute aangegeven. We overleggen net wat te doen als er vanaf omleiding 2 Nederlanders aankomen. Die zeggen dat verderop de hele spoorbaan is weggespoeld en er 4 weken uitligt. We nemen dus maar de omleiding. Het is eigenlijk maar een klein stukje. Een stukje verder on het volgende dorp zien was echt wat voor schade er is. Er is echt van alles weggespoeld. We boffen dat we niet een paar dagen eerder waren.P1000860
We nemen bij een bahnhof nog een kop koffie en even later in een dorpje onder een afdak onze lunch. Tegen drie zijn we in Gerolstein. We zien de camping al boven ons liggen😏. Langs de Edeka voor de boodschappen en een laatste kop koffie en dan nog het klimmetje naar het ferieenpark/camping. Een leuk kleinschalig park met mooi uitzicht. Tent opzetten, douchen en voor de laatste keer de was in de machine. Vanavond asperges met ham! Misschien nog even naar beneden naar het dorp als we zin hebben.

Dinsdag 12 juni Schweich 80km, 392 hoogte

De oordoppen moesten inderdaad in vannacht. 7uur op en ontbijten on de ontbijtzaal. Muesli, broodje, sapje en thee/koffie. Daarna spullen bij elkaar rapen en op stap. Geen bakker dus ook geen brood/ lekkers, maar we hebben nog een half brood van gister. We hebben weer een doorsteekje verzonnen dat weer niet geheel lekker uitpakt. De weg is veel te druk en vooral de nodige vrachtwagens waarvan sommige het nodig vinden om pal langs je rijden. Wat goed zoeken op kaart en gps levert uiteindelijk wel een prettige weg op. Het weer is (bijna) droog. Het spettert een klein beetje. Als we bij de Moezel aankomen vinden we eindelijk een restaurant dat open is. Een beetje een rare nachtclub-achtige tent, maar de koffie is prima, dus we nemen meteen nog een tweede. Ondertussen is het toch echt gaan regenen dus we heisen ons maar weer in het regenpak. We fietsen nu de Moezel af. Na een half uurtje wordt het weer minder en dus al snel te warm. Eerst stoppen we om het ondershirt uit te doen en even later ook maar de jas en broek. Bij gebrek aan lekkers van de bakker nemen we maar een muesli reep. We lunchen in een dorpje onder een parasol bij het petange-veld omdat het toch weer net wat harder spettert.
Inmiddels hebben we de radweg wel gezien. Weinig afwisseling en je gaat lángs de dorpjes i.p.v. erdoor. Daarnaast heb je de hele tijd rumoer van de auto’s naast je. Tegen 3 zijn we in Schweich. Halen eerst nog even boodschappen in het dorp en zetten daarna de tent op. Als alles net staat en de jassen en broeken te drogen hangen begint het helaas weer te regenen. Dus alles weer naar binnen en in het washok.
Duurt gelukkig niet lang. Zitten nu weer buiten in een half zonnetje te eten. Aardappels, snijbonen en karbonade. Na de afwas nog even een rondje dorp. Morgen veel omhoog 😏

Maandag 11 juni Luxemburg 90km, 835 hoogte

Vanochtend weer droog maar heiig. En klam warm. Eerst terug gefietst naar Virton daar was de eerste supermarkt dicht dus dan maar door naar de tweede. Vervolgens weer terug langs de camping en een fietspad (oude spoorbaan) op. Was best lang maar geleidelijk (3%) klimmen. Daarbij was het meteen zo klam warm dat het zweet weer in straaltjes van ons afdroop. Daarna een lang stuk rechte weg langs een militair terrein. Met ook nog veel vrachtverkeer. Niet het leukste stuk. Even later zitten we in Luxemburg. En maar wachten op de koffie. In de eerste plaats waar iets had kunnen zijn (na 35km) was het café helaas dicht. Gelukkig was het 5km verderop wel raak. En de koffie beviel ons zo goed dat we meteen ook maar een 2e bak hebben genomen. En dat voor maar € 7,60.
Die koffie hadden we ook echt even nodig. Daarna ging het allemaal een stuk soepeler.
Wet werd wel steeds donkerder. Op een bankje aan de bosrand geluncht. Inmiddels hoorden we het achter ons onweren. Toch maar alles ín de tassen gestopt en de wielrenschoenen verruild voor de sandalen. Ook nog het regenzeiltje naar boven gehaald zodat we dat eventueel kunnen omslaan. Even getwijfeld en vervolgens toch maar opgestapt. Een stuk bos in en zó donker dat we de lichten maar aandoen. Een surrealistisch gezicht. Het spettert en knettert wat maar blijft wel droog genoeg. Een paar km verder schuilen we toch maar in een bushok.
Na een minuut of 20 regent het nog steeds niet echt door en besluiten we maar weer op de fiets te stappen. Wel de regenjas en regenbroek aan.
Even later begint het dan toch echt te regenen. Door de regen op het gps-scherm kan ik de route niet echt goed zien en moeten we uiteindelijk 2 km terug. Inmiddels staan de sluizen echt open. Het komt met bakken naar beneden. We fietsen door riviertjes. Maar ach, het is warm water en als je eenmaal je pak aanhebt en het langs je kin ook naar binnen loopt is het eigenlijk ook wel leuk. Het is niet koud. Een krap uurtje later komen we nog steeds in de stromende regen bij de camping aan. De dame bij de receptie zegt dat het geen weer is om met een tent te kamperen en dat er nog veel meer water komt. We denken het er onze van en drinken in het barretje een kop koffie in afwachting van wat minder regen. Even later komt echter de eigenaresse en die is heel duidelijk. We krijgen niet eens een plekje. Ze vindt het te gevaarlijk. Ik begrijp niet goed waarom. Er staan inderdaad de nodige plekken onder water, maar je kan dus prima zien waar het kan en waar niet. Maar er is een waarschuwing dat er nog veel meer komt en we moeten dus echt war anders zoeken. Ze raadt ons de jeugdherberg in Luxemburg-stad aan. Dat is 7km vlak fietsen langs een riviertje. We stappen maar weer op. Het laatste stuk in de stad is nog even zoeken maar dan hebben we ook een droge plek in een 6-persoons dortoir. Voor de fietsen is er een prima afgesloten hok waar we ook de tent nog even uithangen. Douchen, lezen en eten on het restaurant voor €9,80 de man. Een prima maaltijd. Na het eten is het droog en lopen we nog een uurtje de “village haut” in. Ziet er erg sjiek uit allemaal.

Nog even lezen en dan waarschijnlijk de oordoppen in en slapen. Hopen dat het morgen droger is.

Zondag 10 juni Virton rustdag

Het heeft afgelopen nacht nog redelijk lang doorgeregend. Maar als je slaapt heb je daar gelukkig weinig last van. Uitgeslapen tot 8:30.
Opstaan en op de fiets naar de supermarkt voor brood, croissant en melk. Terug eerst langs de receptie om te betalen. Vervolgens rustig ontbeten en daarna naar voren om de was aan te zetten. Koffie drinken en vervolgens weer naar voren om de was in de droger te stoppen. Bandje van gister plakken, stoel repareren, koffie, was ophalen. U snapt het al, het is vandaag rustdag. Alles rustig aan en daarnaast is het ook te warm om je te haasten.
Rustig lunchen en daarna dan toch enige activiteit: een wandelingetje van 4 km door het achterliggende bos. Boekje lezen, douchen en “dineren” bij de camping-brasserie. Menu van de dag: soep, Frites, kipfilet en sla. Koffie toe. Het ziet dan inmiddels al weer behoorlijk donker buiten en het rommelt al aardig. We rekenen snel af en zijn nog net op tijd weer terug bij de tent voordat de luiken open gaan. Dat wordt weer een avondje uitzitten.

Zaterdag 9 juni Virton 84 km, 809 hoogte

De kerkklokken waren inderdaad na 22:00 stil.
Ze begonnen alleen wel weer om 7uur s’morgens. Dus op tijd eruit.
Meteen in het dorp maar weer naar de bakker en koffie. Zelfde soort landschap als gister. Glooiend en weinig dorpjes. Uiteindelijk in Doulcon bij een cafeetje koffie gedronken. In dezelfde plaats hebben we 4 jaar geleden gekampeerd (oude wegen).
Stukje verder weer de pain au raisain gegeten. Het wordt een soort van vergelijkend warenonderzoek. Deze krijgt dezelfde score als die van gister. Winnaar tot nu toe is die van een paar dagen geleden waar ook nog veel pudding in zat.

Rond enen op zoek naar een lunchplekje. We zien een kersenboom in een pas gemaaid veldje staan en stoppen daar maar. De kersen zijn heerlijk. Er staan ook pruimenbomen maar die zijn nog niet zo ver. Snel daarna passeren we voor de laatste keer de grens met België. We komen niet meer terug in Frankrijk.
Daarna slaan we af van de route richting Virton. Helaas wel wat stijgen en dalen. Eerst langs de Carrefour. Als we weer bij de fietsen komen staat mijn achterband plat. Pompen helpt niet dus ik haal het wiel er maar uit. De band is geklapt. Er zit een scheur in van 2 cm. De nieuwe band zit er snel in en dan is het nog 2,5 km naar de camping. De laatste 500m is nog een venijnige klim. Rustige camping met ruime plaatsen en een zwembad. We zetten snel de tent op en nemen daarna een frisse duik. Het is de hele dag weer stralend weer geweest maar tijdens het eten koken wordt het almaar donkerder. Het luifeltje staat al en we zetten alles zoveel mogelijk binnen. Het lukt zelfs om nog droog te eten maar voor de afwas moeten we echt even hollen. Daarna begint het flink te onweren en regenen. Dat houdt wel de rest van de avond aan. Maar ach, we hebben niets te klagen.

Vrijdag 8 juni Grandpré 78km, 835 hoogte

Wederom mooi weer bij het opstaan.
In het dorp meteen maar brood e.d. gehaald en een koffie bij de bar aangezien we vandaag weinig gaan tegenkomen. Bij de bakker zien we ook nog 2 andere Nederlanders die dezelfde route fietsen maar in hotels overnachten. We zullen ze nog een paar keer kruisen vandaag.P1000838
Verder weer veel heuvels en mooie uitzichten. Op tijd stoppen om even de pain au raisain op te eten en weer verder. Tegen 12 zien we een richtingaanwijzer staan: “panorama de Vonq 2km” die kant moeten wij ook op en dat wordt dus weer 2 km klimmen. De steilte valt uiteindelijk wel mee. Als we boven zijn lunchen we meteen maar op de bankjes met mooi uitzicht. Een paar km verder voel ik opeens mijn achterband wat zwalken. Hij is zachter maar niet leeg. Ook aan de buitenkant is niets te zien. Het is nog maar 10 km dus we pompen hem maar goed op en zien wel hoever we komen. In het dorp doen we meteen weer de boodschappen en daarna de laatste 200m naar de camping. Een municipal deze keer, maar goed verzorgd met zelfs 2 schone koelkasten voor de trekkers.
Het gaatje in mijn band laat zich niet makkelijk vangen dus uiteindelijk moet de waterbak er bij te pas komen. Het zijn uiteindelijk 2 kleine gaatjes pal bij elkaar. Oorzaak onbekend. Douchen, route bekijken en nasi koken.
Na het eten nog een rondje door het dorp. Er staat nog een mooi echt kasteel van een kloosterorde.IMG_2546

En nu maar hopen dat die kerkklok ook ophoudt na tienen😏